Miljarder läggs på spelbolagens reklam

casino-976477_640Att det går bra för spelbolagen är nog ingen hemlighet, men att de lägger flera miljarder kronor på reklam och marknadsföring är det desto färre som känner till. Detta beror bland annat på den hårda konkurrensen på marknaden. Men större satsningar mot detta behövs för att bland annat motverka spelberoende. 

De som drabbas värst av spelbolagens marknadsföring är de som redan är djupt nere i spelhärvan, det vill säga de som ofta har problem med spelandet. Många spelbolag annonserar om casinobonusar och andra bonusar på ett vis där de tyvärr ofta inte tar hänsyn till de som har spelproblematik, men hur kommer det sig?

Lägger miljarder på reklam

Per Binde är en spelforskare som har studerat spelande och spelreklam i cirka 10 år och perioden har visat på stora ökningar vad gäller reklamen. År 2007 las det runt en miljard kronor på spelreklam, men nu har det stigit till omkring 4 miljarder kronor.

Reklamen för spel fungerar

Men varför är det så att spelbolagen lägger en så stor summa på reklam? Jo det beror på att den faktiskt fungerar. Marknaden för online casinon hart blivit större med åren, och nu är den större än någonsin. Likaså intresset frö att spela. Så då tävlar bolagen om marknadsandelar och kunder genom att överösa med reklambudskap om spel. Reklamen är en stor stöttepelare där, och kollar man på de största bolagen kan man också se att de ofta syns i reklamsammanhang. Tyvärr är det så att många bolag inte vill erkänna sambandet mellan reklam och spelande, och situationen är komplicerad.

”Det är å ena sidan klarlagt att marknadsföringen gör det svårare för människor med spelproblem att sluta spela, och det finns tecken på att den också normaliserar bilden av spelande – men det finns inga entydiga bevis på att reklamen generellt skapar fler spelmissbrukare.”, säger spelforskaren Per Binde enligt Göteborgsposten.